דרמה: ירדן משתלטת מחדש על מועצת הוואקף ומסלקת את הפלסטינים

שנתיים בלבד אחרי שירדן נקטה בצעד דרמטי של הרפיית אחיזתה מהר הבית, באמצעות שיבוץ נציגים מקומיים במועצת הוואקף, היא שוב משנה כיוון. מחליפה את הרכב המועצה ומשתלטת מחדש על הוואקף בהר הבית.

לפי דיווחים איסלמיים, לראשונה מאז שיחרור הר הבית ירדן משבצת במועצת הוואקף חברים ירדניים. בנוסף לכך היא מסלקת ממנה חברים פלסטינים, מגדילה את המועצה, מחלישה את כוחה והופכת אותו ממועצת הקדש מקומי לגוף ממשלתי ירדני.

על פי אתרים ירדניים שפרסמו את ההרכב החדש של מועצת הוואקף, סולקו ממנה הנציגים הפלסטינים המזוהים עם הרשות הפלסטינית המדינית. חאתם עבד אל קאדר מנהיג תנועת פתח. ומאזן סינוקרוט שר הכלכלה הפלסטיני לשעבר ואיש עסקים ירושלמי. זאת כאמור, שנתיים בלבד לאחר שירדן השתבחה בהכללתם במועצה כחלק מאסטרטגיית העצמת הירושלמים.

נזכיר כי בישיבתה הראשונה של המועצה המחודשת לפני שנתיים, היא החליטה בלחץ הפלסטינים שצורפו אליה, לפלוש למתחם שער הרחמים בהר הבית. מאז הפכה המועצה הזו לגורם לעומתי לממלכה הירדנית שחפצה בשקט בהר הבית. 


הודעת הוואקף הלקונית על השינויים במועצת הואקף


כיום ירדן מרחיבה את מועצת הוואקף להרכב של 23 חברים במקום 18 שהיו בו עד כה. בעוד שעד לפני שנתיים הוא מנה 11 חברים בלבד. מה שהופך אותה היום לגוף מסורבל, שמשקלו של כל חבר פוחת בה משמעותית.

לטענת פרשנים מוסלמים מועצה עם מספר גדול כל כך, מחליש ומעקר אותו מגוף מחליט והופך אותו לגוף ייצוגי בלבד.

לראשונה מאז שחרור הר הבית, מועצת הוואקף תכלול ירדנים מעמאן. ד"ר ווספי אל-קילאני האחראי על תיק ירושלים בממלכה הירדנית, וד"ר עבד אל-סתאר אל-קודה, מנהל אגף אל-אקצה וירושלים במשרד ההקדשים הירדני.

מנכ"ל הוואקף בירושלים עזאם אל-חטיב הופך לסגן נשיא המועצה, ואיברהים נסיר אלדין מעובדי הוואקף, הופך למזכיר המועצה. כל זה הופך את מועצת הוואקף לקשורה יותר וממושמעת יותר לממשל הירדני.

בעצם, טוענים הפלסטינים כי הוואקף הופך בכך לגוף ממשלתי ירדני, במקום מה שהיא היתה עד היום לפחות באופן רשמי, מועצת הקדש לשירות המתפללים במסגד והצרכים המקומיים שלהם.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.